نقش اینترنت در جهان اینده


قبلا "دکارت" گفته بود: « من فکر می‏کنم، پس هستم.» امروزه گفته می‏شود: «من هستم چون به اینترنت متصل می باشم.» بنابراین اگر از اینترنت با شناخت و آموزش، درست استفاده کنیم، ما نیز می توانیم به جهان متصل شده و در دنیا اثر گذار باشیم و اگر بدون شناخت و آموزش، اینترنت وارد زندگی ما شود، نه تنها ممکن است اثرات مثبت نداشته باشد بلکه ممکن است تاثیر سایر فرهنگها را در جامعه ما تقویت نماید و نهایتاً شرایطی را فراهم کند که امکان اصلاح و هدایت جامعه را نداشته باشیم. بنابراین باید توجه داشت که اینترنت می تواند بر حسب مورد، تهدید و یا فرصت باشد و لذا باید آنرا کاملا شناخت تا راه مناسب بهره‏گیری و استفاده منطقی از آن را فراهم نمود.اگر کشورهای جهان سوم حداقل از بعد اقتصادی بخواهند فاصله خود را با کشورهای در حال توسعه کم کنند،باید اینترنت را فرصت مناسبی تلقی نموده و از اطلاعات عظیم موجود در آن استفاده مناسب نمایند. زیرا در اینترنت می توان وضعیت نسبتا واقعی جهان را دید و جایگاه خود را سنجید و با استفاده از منابع اطلاعاتی و تجربیات جهان و نگاه به برنامه های آینده آن، برای جامعه خود که جزیی از جامعه جهانی است تصمیم گیری درست نمود و احتمالا  بتوان با استفاده از مزایای آن بصورت جهشی عقب ماندگی جامعه خود را جبران کرد. بیش از هشتاد درصد از اقتصاد جهان آینده را فروش اطلاعات( این کالای استراتژیک و معیار توسعه یافتگی) می سازد و یکی از مهمترین راههای دسترسی و جابجایی اطلاعات، اینترنت است. تا سال 2004 بیش از هفت هزار میلیارد دلار معامله از طریق تجارت الکترونیک بر روی اینترنت صورت می گیرد که شروع کنندگان اولیه، هر که باشند، آینده تجارت را از آن خود خواهند نمود. روشهای سنتی در کلیه زمینه ها بسرعت در حال تغییر است، پس باید به فناوری های نو و تاثیرات آن توجه جدی داشت. تجارت الکترونیکی در همه زمینه های جامعه جهانی رخنه کرده و باعث شده که برای رفع نیاز ارتباطات مخابراتی، پهنای باند در هر شش ماه دو برابر و هزینه‎ها نصف شود. در کنار بیان مزایای اینترنت باید به مشکلاتی که در سر راه استفاده از آن وجود دارد نیز پرداخت. نیاز به کامپیوتر، مودم و بستر مخابراتی مناسب، هزینه های اشتراک به یک مرکز فراهم کننده خدمات اینترنت (ISP)، نیاز به آموزش کلاسیک، نیاز فنی در استفاده از کامپیوتر و مشکل فرهنگی زبان که اطلاعات در اینترنت بصورت انگلیسی است، بعضی از مشکلات هستند. این رسانه از یک سو رهایی از سیطره انحصارها را نوید می دهد، و از سوی دیگر امکان استفاده برای همه وجود ندارد.

در این مقاله ضمن بررسی نقش فعلی اینترنت در جهان به وضعیت آینده این پدیده و تاثیرات مثبت و منفی آن در زندگی بشر امروزی پرداخته شده است. 

 

 
چرا باید به اینترنت توجه داشت؟

تمدنها و ملتهایی‎ که توان برابری در مقابل تهاجمات و قابلیت انطباق با تحولات زمان خود را نداشته‏ باشند، محو و ناپدید شده و ردپای خود را فقط درصفحات تاریخ به جای می گذارند. اگرچه این واقعیت از نظر اخلاق انسانی بسیار تلخ و ناگوار است، اما جزئی از منطق تحول است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. در ابتدای قرن 21 و شروع هزاره سوم این منطق در قالب تحولات بسیار سریع و نابرابر در زمینه‏های فنآوری اطلاعات ظهور کرده است و عدم توجه جدی به آن خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. این تحولات سریع، تغییرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به دنبال دارد و زمینه رقابت در جهان را فراهم کرده است. ملتهایی در عرصه این رقابتها پیروزمندانه به حیات خود ادامه خواهند داد که شرایط و امور خود را متناسب با تحولات زمان بسرعت تغییر دهند و در غیر اینصورت محو شده و یا نظاره‏گر دنیای آینده خواهند بود. بنابراین، برنامه ریزان هر جامعه باید علم و توان شناخت تحولات زمان خود را داشته و با تصمیم گیری درست، به موقع و سریع جامعه خود را هدایت نمایند. چینی ها مثلی دارند که می گوید "وقتی باد می وزد، عده ای دیوار می سازند و عده ای آسیاب"، مثل امروز چینی‏ها اینترنت است که کشوری مثل عراق (اینترنت در آنجا ممنوع است و آخرین کشور در رده بندی استفاده کنندگان اینترنت در جهان است) دیوار ساختن را انتخاب کرده است و کشوری مانند ایتالیا (ایجاد بیش از یک میلیون شغل جدید با استفاده از اینترنت برای سال 2000 میلادی) آسیاب را انتخاب کرده است. در ایران نیز پتانسیل بالقوه برای استفاده درست از این امکان با ارزش وجود دارد و هر چه زودتر بهره برداری از اینترنت با وسعت بیشتری شروع شود، اثرات مثبت آن زودتر ظاهر می شود. تولیدکنندگان و استفاده کنندگان اطلاعات از اینترنت می توانند بهترین فرصتها را در اختیار داشته باشند و از هم اکنون می‏توان پیش بینی کرد که در آینده‏ای نه چندان دور کشورهایی که از فناوریهای جدید مانند اینترنت با بینشی واقع بینانه و براساس بررسی و پژوهش بهره بگیرند، در امر توسعه و پیشرفت موفق و پیشرو خواهند بود.

 تاریخچه اینترنت و آینده آن

 در سالهای پایانی قرن 20 رایانه‏ها در تمام فعالیت‏های مختلف بشر وارد شدند و همانطور که زندگی بدون برق، تلفن، یخچال و تلویزیون در بسیاری از کشورها قابل تصور نیست، زندگی بدون رایانه هم امری محال به نظر می‏رسد. فن آوری رایانه بسیار سریع پیشرفت کرد. اما شاید جالب توجه‏تر از پیشرفت این فن آوری، سرعت استقبال و پذیرش آن در میان پژوهشگران، متخصصان، صنعتگران، صاحبان حرفه‏های مختلف و عامه مردم باشد.

نطفه رایانه‏های شخصی امروز را می‏توان ماشین حساب ساخت مشترک دانشگاه‎های هاروارد وIBM امریکا دانست که در سال 1944 ساخته شد. پس از آن با تولید ترانزیستور و مدارهای مجتمع(IC)، رایانه‏ای پیشرفته با ابعادی کوچک تولید شد و انسان سال 2000 دنیای جدیدی را مشاهده کرد که تا چند سال پیش فقط تجسم آن در داستانهای علمی تخیلی ممکن بود. نقش این فناوری جدید در زندگی بشر زمانی آشکارتر شد که رایانه‏های شخصی که در سال 1980 بصورت تک و تنها (stand-alone) استفاده می شدند در سال 1990 در منطقه‎ای محدود به هم وصل شده، شبکه های محلی (LAN( Local Area Networks را ساختند و بعد سازمانها، شرکتها و موسسات مختلف علمی و پژوهشی و حتی اشخاص حقیقی دنیا با یکدیگر مرتبط شدند تا شبکه جهانی اینترنت را بوجود آورند. برای تسهیل در استفاده از اینترنت، ابتدا زبان مشترک "ابرمتن" یا "فرامتن" برای مبادله اطلاعات بین کاربران به نام (HTML) که مخفف HyperText Markup Language بوجود آمد که هر سند را به عناصری تجزیه می کرد. زبانXML)Extended) Markup Language که محتوای اسناد را توصیف می کند نیز این روزها در حال استفاده است و برای نسل دوم اینترنت (XLL(Extended Link Language که امکان درک ارتباطات مفهومی و محتوایی را نیز دارد، در دست انجام می باشد. امروزه مرورگرهایی مانند "Netscape" متعلق به آقای مارک آندرسن و "Internet explorer" از شرکت مایکروسافت، نیز نرم افزارهایی هستند که برای دسترسی به نوشتارها، داده های گفتاری و تصویری در اینترنت لازم می باشند.

نطفه شبکه های اطلاع رسانی در سال 1957 میلادی توسط شوروی سابق وقتی فضاپیمای اسپوتنیک را به فضا فرستاد شکل گرفت. بعد از آن آمریکاییها موسسه پژوهشی ARPA را ایجاد کردند و در سال 1969 چهار کامپیوتر با استفاده از تکنولوژی” پاکت سویچینگ” در کالیفرنیا و یوتا به یکدیگر متصل شدند. این پروژه خوب کار کرد و نام آنرا ARPANET گذاشتند و سایتهای جدید سازمانها و دانشگاه ها را به آن اضافه نمودند. در سال 1970 پروتکل جدید کنترل شبکه در آرپانت بوجود آمد و در سال 1971 پست الکترونیکی برای شبکه اختراع شد. در سال 1973 انگلستان و نروژ به ARPANET پیوستند. تا سال 1980 شبکه های کوچکتری با هسته آرپانت که از طریق خطوط تلفن استیجاری به دریافت و ارسال اطلاعات مشغول بودند ایجاد شد. در سال 1990 آرپانت منحل و نام اینترنت روی شبکه گذاشته شد. امروزه اینترنت میلیونها عضو در سراسر دنیا دارد و از نظر مالکیت متعلق به هیچ کشوری نیست و توسعه آن حاصل تلاش دسته جمعی دانشمندان جهان است. علاوه بر اینترنت عمومی، اینترنت 2 با استفاده از شبکه پرسرعت آبیلین که از 13 هزار کابل نوری بین نیویورک و سیاتل وجود دارد ارتباط بین نزدیک به 70 موسسه آموزشی و پژوهشی را با سرعت زیاد 4/2 گیگا بیت در ثانیه عملی نموده و پیشنهاد اینترنت 3 در سال 1998 در کنفرانس آموزش در قرن 21 در ملبورن استرالیا توسط نویسنده این مقاله با هدف توسعه اطلاعات علمی و فرهنگی با مدیریت یونسکو ارئه گردید.
اگرچه در شروع کار، پروژه اینترنت نظامی بود، ولی در حوالی سال 1993 میلادی پایگاه های کاربرد آموزشی و پژوهشی در آن بالغ به 52 درصد، تجاری 31 درصد و دفاعی 10 درصد و بقیه سایر پایگاه ها شده بود. بعدها این ترتیب عوض شد و همانطور که در تابلو 1 دیده می شود، در سال 1999 درصد کاربری ها تغییر یافته است و از 60 میلیون پایگاه اطلاع رسانی شناخته شده، تجارت بر روی اینترنت بیشترین درصد پایگاه را به خود اختصاص داده است.

با رشد فناوری و ثبت اختراعات جدید، روشها و عملکردهای جدیدی در عرصه زندگی بشر بوجود می آید و بنظر می رسد با گذشت زمان انسان باید هر روز شاهد تغییرات عمده ای در امور زندگی خود باشد. تاریخ رشد فناوری و اختراعات در جهان می تواند به انسان کمک کند تا با دقت بیشتر و عادت به تغییر و تحول در خود و جامعه برای زندگی آینده خود برنامه ریزی نماید.

 نقش اختراعات در طول تاریخ و تاثیرات آن در جهان

 جمعیت جهان در اواخر این دوره حدود یک میلیارد نفر بود (شکل 1)، اختراعات و فناوری های زیادی عرضه شد که نمونه هایی از آنها مانند: کاغذ، چاپ، الکتریسیته، میکروسکوپ، روزنامه، ماشین حساب، تلسکوپ، ماشین بخار، اتومبیل، واکسیناسیون، زیردریایی، پیل ولتا اثرات زیادی در زندگی بشر داشته است.

 اما در قرن 19 و 20 جمعیت جهان رشد سریعی یافت، بطوریکه در پایان قرن 19 جمعیت جهان به 6/1 میلیارد و در پایان قرن 20 به 1/6 میلیارد نفر رسید

افزایش جمعیت از یکسو و ارتقاء دانش بشر از سوی دیگر انسان را مجبور ساخت تا به تکاپو و تلاش فوق العاده ای دست زده و جهت رفع مشکلاتش اقدام سنجیده و علمی نماید. خوشبختانه با قدرت تفکر و تعقلی که خداوند در نهاد بشر قرار داده است انسان موفق شد تا نه تنها از طریق افزایش اختراعات، توسعه فناوری و هماهنگی بیشتر جهانی بر مشکلات فایق آید، بلکه توانست آسایش، راحتی و رفاه بیشتری را نیز برای خود بوجود آورد. با مراجعه به شکل 2 و جدول 2 دیده می‏شود که در صد ساله پایانی هزاره دوم که جمعیت جهان نسبت به صد سال قبل از آن به چهار برابر رسیده، رشد کمی و کیفی اختراعات هم متناسب با نیاز بشر افزایش زیادی داشته است. اثرات هر اختراع را زمانی می توان درک نمود که توجه به تاثیرات اقتصادی هر اختراع، ایجاد میلیونها شغل حاصل از آن و رفاه بوجود آمده در مقایسه با مقاطع تاریخی دیگر داشت.

اگرچه هر اختراعی در زمان خود دارای ارزش موثری بوده است، لاکن شاید بتوان، در بین کلیه اختراعات بشر، تاکید بیشتر را به تاثیر اختراع رایانه های شخصی در چرخه زندگی بشر امروزی دانست. زیرا به تناسب رشد سخت افزار و نرم افزار در رایانه های شخصی در 20 سال آخر قرن 20 و شروع هزاره سوم، علاوه بر شتاب بیشتر اختراعاتی که به رایانه ارتباط دارند، بعلت توانمندی رایانه ها در سرعت بالای محاسبات، ذخیره سازی حجم عظیمی از داده ها، فراموش نکردن و دهها مزیت دیگر هر روز جایگاه موثرتری را در زندگی بشر پیدا می کند. البته بعلت نبود آموزش لازم و عدم اطلاع درست از پدیده‏های فنآوری جدید مانند رایانه و اینترنت که به زندگی بشر وارد ‏شده اند گاهی مسائل و مشکلاتی را در جامعه به همراه دارند که باید آنرا جدی گرفت و با اتخاذ روشهای مناسب زمینه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ درست استفاده از آنها را در جوامع گسترش داد. برای سرعت عمل بیشتر در بکارگیری از پدیده های جدیدی مثل اینترنت، می توان گروههای مطالعاتی تشکیل داد تا این گروهها بررسی پیآمدهای مثبت فنآوری جدید و چگونگی رویارویی با عواقب سوء احتمالی آن را بررسی نمایند. این عمل باعث می‎شود تا از تاخیر در استفاده درست اینگونه فناوری ها جلوگیری شده و جامعه از رشد و توسعه باز نماند

وضعیت و نقش فعلی اینترنت در جهان

 عصر حاضر را عصر اطلاعات، ارتباطات، اینترنت، فناوری و دنیای مجازی نامیده‎اند. در این عصر کشورهای جهان به دنبال صلح و توسعه پایدار در جهان با محوریت یونسکو به عنوان یک سازمان آموزشی فرهنگی هستند. این در حالی است که متاسفانه در حال حاضر کشورهای جهان به دو گروه اقلیت و اکثریت تقسیم شده‎اند. کشورهای گروه اقلیت، کشورهایی هستند که با موفقیت در جهان امروز راه خود را یافته و مشکلی برای آینده ندارند. کشورهای گروه اکثریت آنهایی هستند که احساس می‎کنند در گرداب حوادث قرار گرفته و در جامعه آینده چیزی برای عرضه ندارند. مشخصه‎های گروه اول داشتن اقتصاد داغ، تورم بسیار کم (مانند ژاپن که تورم نزدیک به صفر دارد)، نرخ بیکاری کم، خوشبین به آینده، دارای سلامت روح و امید بالا به زندگی، شاداب و پرنشاط، عرضه کننده فناوریهای جدید و مسلط به حل مشکلات روزمره خود هستند. گروه اقلیت در مقابل تحولات و نوآوری ها واکنش دفاعی دارند، تحولات را جدی نمی‏گیرند، فقط به دنبال تجربیات گذشته هستند، قدرت ریسک ندارند و همه مشکلات خود را از فناوری می دانند و احساس ناامیدی می کنند. علت اصلی عدم موفقیت کشورهای گروه اقلیت را نداشتن اطلاعات لازم از جهان موجود و نبود دانش کافی در تصمیم گیریها می‏توان دانست.

 در عصر صنعت، با توجه به مواد اولیه و کارگر ارزان، تولید کنندکان فولاد، غولهای نفتی و خودروسازان بیشترین سود را در جهان به خود اختصاص داده و ثروتمندان جهان بوده اند. بسیاری از کشورها از جمله ایران هنوز هم اقتصاد عصر صنعت را می گذرانند و وارد دنیای فناوری جدید نشده‎اند. این در حالی است که جهان توسعه یافته در عصر اطلاعات بسر می‎برد و کمپانیهای غول مخابراتی، کمپانیهای نرم افزاری و پایگاه های اطلاع رسانی بر روی شبکه اینترنت، اقتصاد آنها را ساخته و پشتیبانی می‎کنند. این اقتصاد برپایه مواد اولیه و کارگر ارزان نیست، بلکه بر پایه علم، تولید دانش، فناوری و اختراع استوار است. به همین دلیل پیش‎بینی می‎شود که آینده جهان متعلق به کشورهایی است که تولید دانش دارند و ضمن تولید اطلاعات قادر به استفاده مناسب از آن می باشند.

 با دقت در جهان واقعی که هر 12 سال یک میلیارد نفر به جمعیت جهان اضافه می شود، 50 درصد از سطح زمین‏های کشت غلات کاسته شده، کمبود آب زمینه جنگ آب را فراهم ساخته، جوان بودن جمعیت کره زمین که بیش از 50 درصد آن را جوانان زیر 20 سال تشکیل می دهند و بی عدالتی در توزیع ثروت که طبق اطلاعات مجله اکونومیست 512 نفر 5/25 تریلیون دلار (2500 برابر درآمد نفت ما در سال 1377) در سال 2000 ثروت دارند و بی عدالتی در مصرف منابع طبیعی که ثروتمندان تا 66 برابر بیشتر از فقرا استفاده می کنند و در تخریب محیط زیست سهم بزرگی دارند به این نتیجه می رسیم که باید برای آینده خود برنامه منسجمی داشته باشیم تا بتوانیم با کیفیت مناسب به حیات خود در این جهان پیچیده ادامه دهیم. لذا در مقابل امکانات، فناوری و تحولات جدید باید خیلی زود تصمیم بگیریم و از منافع آن، جامعه را بهره‏مند سازیم.

در ایران با استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی می‎توان ضمن بالا بردن دانش و اطلاعات کارشناسان، زمینه به روز در آوردن آمار کشور که خلاء آن یکی از نقاط ضعف در برنامه ریزی تلقی می شود را بهبود بخشید. این اقدام کمک خواهد کرد تا از تکرار برنامه های نامناسب جلوگیری شده و تجربیات خوب را به راحتی در اختیار همگان قرار داد. البته به این نکته نیز باید توجه شود که در ایران از مجموع دو میلیون و دویست و پنجاه و دو هزار نفر کارکنان دولت در شروع هزاره سوم و عصر دانش بیش از 57 درصد را افراد زیر دیپلم تشکیل می دهند، در بخش صنعت نزدیک به 95 درصد از نیروی انسانی را کارگر آموزش دیده و ساده تشکیل می‏دهد که وضع بسیار نا مناسبی است. آمار و اطلاعات کمک می‏کند تا به مشکلات واقعی‏تر توجه کرده و تلاش کنیم ضمن فراهم نمودن برنامه‏های مناسب نسبت به اصلاح وضعیت موجود اقدام کنیم.

آینده اینترنت در جهان

 اینترنت مهمترین ابزار در جهان آینده در مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ارتباطات جهان خواهد بود. شکل ابزار اطلاع رسانی به سرعت تغییر می کنند و تا سال 2002 نزدیک به50 درصد تلفن های همراه به امکانات دسترسی به اینترنت تجهیز می‎شوند. تجارت الکترونیک همگانی شده و کسانی که با تاخیر وارد آن شوند ضرر و زیان خواهند دید. اینترنت نقش کلیدی در آموزش پیدا خواهد نمود و بدون آن امکان انتقال اطلاعات محدود خواهد بود. جوامع، الکترونیکی و اینترنتی خواهند شد. در این شهرها ارتباطات، تجارت، تفریحات، آموزش، پژوهش، بانکها و ادارات رایانه‏ای شده و راحتی و رفاه بیشتر خواهد شد. انتقال بو و حرارت که از هم اکنون عملی شده توسعه خواهد یافت و دنیای مجازی به مرحله عمل در خواهد آمد. همه کارهای بشر تحت کنترل خواهد بود و این امر کمک بزرگی به اصلاح جوامع خواهد کرد. مشاغل شکل جدیدی گرفته و شغل کارگری ساده از بین خواهد رفت، آموزشهای فنی و حرفه ای توسعه می یابد و آموزش در طول عمر جایگزین آموزش سنتی خواهد شد. رایانه‎ها که در همین مدت محدود از حضورشان از شکل رومیزی به شکل کتابی و بعدا جیبی و اخیرا پوشیدنی! در آمده اند با شکلهای متنوع دیگر ظاهر می‎شوند تا در هر کجا و در هر زمان و برای هر کاری در اختیار باشند. دنیای دیجیتال جایگزین دنیای آنالوگ در فرستنده ها و گیرنده های تلویزیون و ماهواره می شوند. تصاویر و فیلمهای سه بعدی بزودی در همه جا خواهند بود و در دسترس همگان قرار خواهند گرفت تا بصورت واقعی‏تر و زیباتر تصاویر مورد نظر را دیده و لذت برد. تلویزیون دوسویه، سینمای چند بعدی، مدارس و دانشگاه های مجازی و سایر امور مجازی در خدمت بشر خواهد بود. استفاده از فناوری و مزایای آن که 7 دلیل عمده آن در زیر آمده توسعه خواهد یافت. شکل محیطهای زندگی ما تغییر اساسی خواهد یافت و مثلاُ روستاهایی کاملاً متفاوت با امروز خواهیم داشت.

نتیجه گیری

قرن 21 قرن انفجار اطلاعات و تحول در ابزار اطلاع رسانی و توسعه ارتباطات است و بدون شک اینترنت بصورت فعلی و یا نسخه های جدیدی از آن مهمترین ابزار اطلاع رسانی و ارتباطی جهان آینده خواهد بود. این رسانه ارتباطی معاصر از آن نظر اهمیت دارد که می تواند امکانی ایجاد کند تا بین کشورهای فقیر و ثروتمند و بین شرکتهای بزرگ و کوچک فرق در بهره برداری از آن نباشد و فضای رقابت سالم مهیا گردد. این رسانه از یک سو رهایی از سیطره انحصارها را نوید می دهد، بطوریکه بعضا اینترنت را قاره هفتم نامیده و آنرا متعلق به همه می دانند، لذا بسیاری از مردم جهان تلاش           می کنند در این قاره مملو از اطلاعات جایی برای خود دست و پا کنند و از سوی دیگر امکان استفاده برای همه وجود ندارد.

 در کنار بیان مزایای اینترنت باید به مشکلاتی که در سر راه استفاده از آن وجود دارد نیز پرداخت. یکی از مشکلات فعلی آن است که اینترنت نیاز به کامپیوتر، مودم و بستر مخابراتی مناسب دارد که اکثر مردم جهان هنوز دسترسی به کامپیوتر و اینترنت و بستر مخابراتی مناسب ندارند و باید آنرا حل کرد تا تبعیض از فرمی به فرم دیگر تبدیل نشود. هزینه های اینترنت مشکل بعدی است، زیرا هر کاربر باید مشترک یک مرکز فراهم کننده خدمات اینترنت شده و بر مبنای حجم، ساعت، ماهانه و یا سالانه مبالغی بپردازد که متاسفانه برای بسیاری از مردم جهان پرداخت این هزینه ها که گاها زیاد می باشد امکانپذیر نیست. نبود آموزش کلاسیک در مراکز آموزشی رسمی و عدم توانمندی فنی استفاده از کامپیوتر بگونه‎ای زیاد است که در بعضی از کشورها حتی مدیران ارشد و میانی نیز توان استفاده از آن را ندارند. مشکل بعدی آن است که اغلب اطلاعات در اینترنت بصورت انگلیسی است و کسانی که انگلیسی ندانند از استفاده مناسب از آن محروم می‎شوند. اینترنت باعث می‎شود تا بر دانش کسانی که دسترسی به آن دارند زیاد شده و در نتیجه فاصله طبقاتی زیاد شود. اگر از اینترنت با برنامه در جوامع استفاده نشود ممکن است باعث بیکاری زیاد شود و این در حالی است که اگر درست استفاده شود اشتغال ایجاد می کند.

در این قرن که قرن دانش نام گرفته است، باید آموزشهای جدید، از جمله آموزش اینترنت و توسعه رشته های فناوری اطلاعات (IT) Information Technology، مهندسی شبکه و مهندسی اینترنت را در اولویت برنامه‏های خود قرار دهیم و بر استفاده مناسب از امکانات جدید فناوری اصرار داشته باشیم تا از قافله فناوری روز عقب نمانیم. برای بهره برداری مناسب از اینترنت باید به توسعه فرهنگی و توسعه فناوری در موارد ذیل توجه داشته باشیم تا از جهان عقب ×نمانیم.

توسعه شبکه های اینترنت

توسعه آموزش اینترنت

توسعه کاربردهای اینترنت بصورت همگانی

توسعه تجارت الکترونیک

توسعه آموزش از طریق اینترنت 

توسعه خدمات نرم افزاری و سخت ×افراری شبکه ها 

توسعه فرهنگ آموزش مادام العمر در کلیه زمینه‏ها و بخصوص ×در استفاده از اطلاعات و ابزار اطلاع‏رسانی

توسعه انواع کارتهای اعتباری: کارت اعتبار بانکی، کارت اعتبار مستقیم یا بدهکار، کارت پرداخت نسیه، کارت پول، چک

کارت و کارت هوشمند

توسعه فرهنگ استفاده از کارتهای اعتباری

توسعه نشر دیجیتال 

توسعه پخش برنامه های صدا وسیما بر روی شبکه ×اینترنت

توسعه مراکز اطلاع رسانی و تولید اطلاعات با تبدیل اطلاعات خام ×کشور به اطلاعات پرورده دیجیتال

توسعه ارتباطات ماهواره‏ای و تلفن‏های ×همراه که نقش اقتصادی مهمی در جهان آینده خواهند داشت.

توسعه شبکه های ارتباطی باند عریض برای انتقال تصویر زنده، فیلم درخواستی، جراحی و آموزش زنده از ×راه دور و جهت رفع نیاز سرویس های چندرسانه ای از طریق اینترنت

توسعه ×روزنامه‏ها، کتابها و کتابخانه‏های الکترونیکی 

توسعه رشته‏های جدید مانند مهندسی IT مهندسی اینترنت، مهندسی شبکه، مهندسی ژنتیک، مهندسی کامپوزیت و امثال آن.

 منبع :  

نقش اینترنت در جهان آینده  - دکتر علی اکبر جلالی (برگرفته از ویژه نامه شاهکوه نت نشریه اینترنتی روستای شاهکوه)

+ نوشته شده در  ساعت   توسط مهدی نریمیسائی  |  نظر بدهید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد